Vasario 2 dieną visuotinė
Bažnyčia švenčia Kristaus paaukojimo šventykloje šventę. Lietuvoje ši šventė
nuo seno vadinama Grabnyčiomis. Šios šventės Evangelija pasakoja apie įvykį
Jeruzalės šventykloje kai vykdydami žydų įstatymą, praėjus keturiasdešimčiai dienų
po Jėzaus gimimo, Juozapas ir Marija atnešė jį kaip savo pirmagimį sūnų
paaukoti Dievui šventykloje. Šventieji
senoliai Simeonas ir Ona išėjo pasitikti Jėzaus, ir Simeonas pasveikino jį kaip
„tautų šviesą".
Pavadinimo reikšmė
Grabnyčių,
arba, kaip nurodo lietuvių kalbos žodynas, Gramnyčių pavadinimas yra lenkiškos kilmės (nuo
žodžio gromnice) ir
reiškia šios šventės metu bažnyčioje pašventintas žvakes.
Liturgijos
knygose šventė oficialiai vadinama Viešpaties paaukojimu. Tai vertinys iš
lotyniško mišiolo pavadinimo Praesentatio
Domini. Ispanų kalboje tradicinis La
Candelaria pavadinimas
atitiktų mūsiškąsias Grabnyčias arba sulietuvintą šventės pavadinimą – Žvakines. Mat Candelaria (skaitykite kandeliarija) yra kilęs iš lotyniško žodžio candela, reiškiančio žvakę.
540 metais Efezo mieste
Viešpaties paaukojimo diena buvo vadinama Hypapante – graikiškai tai reiškia „susitikimas"
(Simeono su Kūdikėliu Jėzumi). Rytuose, o iš pradžių ir Vakaruose ši liturginė
šventė buvo laikoma Viešpaties švente. Tačiau po kurio laiko Vakarų bažnyčiose
ji pradėta vadinti Festum
Purificationis Beatae Mariae Virginis (Marijos
apsivalymo šventė) ir tapo ne Viešpaties, o Švč. Mergelės Marijos iškilmėmis.
Tik po II Vatikano Susirinkimo liturginių reformų šventė vėl paskirta Viešpaties
garbei ir dabar vadinama Viešpaties paaukojimo švente.
Šventės reikšmė
Krikščioniškų švenčių prasmės kaip visuomet reikia ieškoti Evangelijoje,
o šiuo atveju – šv. Luko darbuose. Iš keturių evangelistų jis vienintelis
pateikia daugiausia detalių apie Jėzaus vaikystę. Kristaus paaukojimas
šventykloje, nuo jo gimimo prabėgus keturiasdešimčiai dienų, aprašomas
Lk 2, 25–40. Iš Luko pasakojimo sužinome, kad Jėzaus tėvams šventykloje
atliekant Mozės įstatyme numatytas apeigas, kūdikėlį Jėzų kaip Mesiją
netikėtai atpažino du pamaldūs jam visiškai svetimi Jeruzalės gyventojai –
seneliai Simeonas ir Ona. Pagal šv. Luką, abu pamaldūs Dievo tautos nariai
nesitraukdavo iš šventyklos, kur jiems niekada nepabosdavo be perstojo melstis.
Šiandienėje liturgijoje pabrėžiami keli Viešpaties
paaukojimo aspektai. Kristus paklūsta Įstatymui, atėjęs ne panaikinti, o
įvykdyti Jį. Jo džiaugsmingame paaukojime ant Mergelės Marijos rankų labai
švelniai jau nuspėjamas paaukojimas ant Kryžiaus, užbaigsiantis visas aukas. Marija
taip pat dalyvaus šioje galutinėje aukoje, ir tada išsipildys šiandien
paskelbta Simeono pranašystė: atjaučiančią Marijos sielą pervers kalavijas.
Nepaisant šios pranašystės, šventės atmosfera kupina didelio džiaugsmo,
žvelgiant į dieviškąjį Kūdikį, tautų šviesą, šiandien iškilmingai
pašvenčiamą savo misijai – žmonijos išgelbėjimui. Atmenant šį pašventinimą,
Kristaus Paaukojimo šventė tapo maldos už pašaukimus pašvęstajam gyvenimui
diena.
Jėzaus
susitikimas su Simeonu ir Ona taip pat yra Viešpaties susitikimo su visa savo
tauta simbolis.
Straipsnį
parengė Sigita Kučinskaitė, remdamasi šių žemiau išvardintų straipsnių
medžiaga.
http://www.vydija.lt/kalendorius/vasaris/grabnycios2.htm
http://www.skrynia.lt/modules.php?name=News&file=article&sid=1043
http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2009-02-02-kristaus-paaukojimas-grabnycios/7326
http://www.vydija.lt/kalendorius/vasaris/grabnycios4.htm
http://www.katalikuleidiniai.lt/index.php?lng=lt&content=pages&page_id=82